Berbunganya hati saya melihat kesungguhan mahasiswa kumpulan kali ini (tahun 1) yang menjalankan penyelidikan mereka dengan penuh keghairahan. Mereka akan ketawa setiap kali saya membeliakkan mata ketika menyebut keghairahan itu. Ghairah dalam membaca. Ghairah membentang hasil dapatan. Ghairah berbahgi ilmu yang diperoleh dari kutubkhanah. Ghairah berhujah dan berbahas dengan kumpulan lain. Ghairah bertanya di dalam kuliah. Ghairah yang seerti dengan teruja. Kami bercakap juga tentang penerima Hadiah Nobel (rujuk foto; antaranya Jean-Marie Gustave Le Clezio) yang menyediakan ruang untuk kesusasteraan. Betapa kesusasteraan jadi hadiah besar di  peringkat dunia. Saya mahu mereka bersyukur sebagai mahasiswa kesusasteraan yang menawarkan banyak ruang, peluang, kebijaksanaan,  kreativiti, dan kebahagiaan.



Comments

Liza said…
Tahniah!
Sesungguh sastera sering dipandang sepi. Semoga merreka akan terus ghairah!
Mawar said…
Sdr Liza
Dipandang sepi? Tidaklah!
Anonymous said…
Kini ada inisiatif KPM Sasterawan di Universiti
Mawar said…
Sdr Anonymous
Benar. Alhamdulillah syukur. Saya tidak pasti adakah ia ditetapkan SN yang mana ke universiti tertentu. Walau bagaimanapun kursus yang saya kendalikan semester ini akan membawa SN Dato Dr AR ke kuliah pada 30 April, insya-Allah.
NUR ELIYANA said…
Terima kasih Dr Mawar kerana serapkan keghairahan kepada kami.
Mawar said…
Sdr Nur Eliyana
Terus ghairah!