Sdr, ini Jumaat terakhir sebelum mahasiswa kembali Isnin hadapan untuk menyambung pengajian semester kedua. Insya-Allah. Hari ini juga mereka memperoleh keputusan ujian semester lepas. Ada seorang mahasiswa saya yang mengirim kawat terima kasih kerana mendapat A. Sdr, senja ini seperti Jumaat yang selalu sunyi dan sangat jelas bunyi unggas yang suka hinggap di hujung ranting di luar jendela ruang kerja. Dalam mengenang nasib dan jalan takdir mahasiswa A saya itu, ada juga yang mendapat C dari saya. Sdr fikir apa yang saya bayangkan, kita menerima semua ini sebagai kurnia. Beberapa minggu lalu sewaktu merenung surah tentang kaum Nabi Luth, yang dihukum dengan serangan angin yang menghancurkan segala kehidupan mereka pada waktu subuh dini. Sedang Allah lebih awal mengkhabarkan Nabi Luth agar segera meninggalkan negerinya sebelum itu, ya pada malamnya. Saya menanggap angin itu sebagai kurnia, walau buas; kerana Allah Maha Memelihara hamba-Nya. Walau masih dalam keingkaran akibat lupa dan tidak waras, saya mula menyebut nyebut, Ya Muhaimin, yang Maha Memelihara keyakinan dan kerendahan hati untuk lebih bersyukur diberi ruang menjadi lebih baik daripada detik keingkaran saya sendiri. 

Comments

Anonymous said…
Sdr menuntun pada saat ada keterumbang-ambingan.. Terima kasih
Liza said…
Kurnia... antara A dan C takdirnya mungkin berbeza,Syukur
Mawar said…
Sdr Anonymous
Apa yang sudah saya perbuat?
Mawar said…
Sdr Liza
Belajar lebih bersyukur.