Entah saya ini mempunyai photographic memory, eidetic memory, apa pun ia membawa padah yang besar. Sehingga traumatik. Enggan mahu membayangkan, namun ia akan terperaga di hadapan mata. Dan tidak mahu dipadam padam. Ia akan selalu datang. Samada ia mengerikan. Memilukan. Dan akhirnya buat saya betul-betul menangis. Atau haruskah saya bersyukur kerana ingatan begitu juga satu kurnia dalam penukangan karya. Saya akan jadi begitu intim dengannya. Ia akan selalu masuk ke ruang naratif dan menjadi sangat masyhur dalam seluruh jagat sukma yang ada. Ingatan saya jadi begitu melekat. Saya membawanya ke mana-mana hatta dia boleh memutar tombol pintu tidur saya dan berbaringan sama dalam mimpi.  

Comments

Liza said…
Ia kurnia
Anonymous said…
Apa sahaja getar emosi yang Sdr alami sangat berguna sewaktu bertukang karya. Akhirnya terhasillah karya hebat yang berbaur rasa justeru kepandaian Sdr dalam pertukangan itu.
Mawar said…
Sdr Liza
Subhanallah. Terima kasih.
Mawar said…
Sdr Anonymous
Terima kasih.