Mahasiswa sedang menghabiskan cuti yang berbaki kurang lebih dua minggu lagi. Sementara  kami yang masih di kampus, inilah masanya dengan berderetan siri perbincangan, mesyuarat, penyelidikan, penyediaan laporan atau menulis untuk pelbagai tuntutan. Ternyata belum masanya untuk bercuti. Namun tabiat saya nanti mengambil kerehatan pada hari yang tak terduga. Di tengah minggu atau kadangkala saat kepala saya penuh dengan tarikh-tarikh yang menyeret saya masuk ke ruang kesunyian. Di situ nanti akan saya temukan sesuatu yang saya sendiri tidak pernah sangka. Mungkin sahaja saya akan bersua dengan sahabat baru atau dia yang jauhnya datang dari masa lalu yang hanya baru kini kami saling mengenali. Ya, setelah sekian masa, terhijab tahun. Sdr fikir kami terlewat, saya fikir tidak begitu. Seperti titik akhir nanti, datangnya sedetik tidak lambat mahupun tercepat. Begitu juga takdir untuk bertemu kembali atau kelak, waktunya persis, waktunya telak.   

Comments

Anonymous said…
Tuhan menjadikan manusia dengan cirinya yang tersendiri. Demikian juga Dia menjadikan yang di dalam jiwa dan sukma. Sesuatu yang dinamik dan berubah. Kalau ada kekesalan itu juga adalah elemen yang di dalam. Kalau pun ada yang berasakan begitu, jangan sampai memarahi Tuhan, kembali sahaja kepada janjiNya bahawa ada yang lebih baik sedang menanti yang Dia telah sediakan. Ini akan menjadikan kita lebih redha dan sabar.
Mawar said…
Sdr Anonymous
adakah maklumbalas ini untuk saya, terkait dengan catatan saya yang berkenaan?
Terima kasih.
Anonymous said…
Buat sesiapa sahaja yang mengikuti catatan Sdr atau catatan maklum balas terhadap catatan Sdr.
Mawar said…
Sdr Anonymous
Terima kasih.