Bila saya dengar ustaz menyebut sifat qanaah, saya teringat saya pernah belajar sewaktu kami di sekolah rendah agama. subjek tasawuf. Allah! semuda usia sepuluh tahun, kami belajar bab adab, tasawuf, munakahat (merujuk buku matla'al badrin tulisan jawi)! zaman bertukar, saya kurang yakin anak-anak sekarang seusia itu boleh diberikan buku yang sama. mungkin edisi yang lebih mudah. menurut ustaz sifat qanaah adalah hadiah untuk mereka yang faham. kita akan ridha, puas hati, bersyukur. kita akan takutkan Allah yang sudah terlalu banyak memberi. kita akan buat apa yang Disuruh. kita akan bersiap menunggu masa itu tiba. namun alangkah sukarnya mendidik hati dan melunakkan nafsu! lalu saya berdoa lagi, ya Allah sesungguhnya saya memohon petunjuk, ketaqwaan, diri yang terjaga dan kecukupan.

Comments

Buat saya terkenangkan dan rindukan zaman sekolah agama saya. Syukur Alhamdullah membesar di Johor. Begitu juga anakanda saya berdua,dapat ikuti sehingga ke darjah khas. Semoga dapat diamalkan ilmu itu. Tetapi mereka tidak gunakan Mutaal Badrain lagi seperti kita dahulu.
Mawar Safei said…
Shima
saya doakan kesejahteraan kesihatan Shima. semoga ridha dan sabar Shima sekeluarga bersama kasih sayang Allah. ya, kita sebut "mutaal badrin". masih ingat baju seragam darjah khas kita serba putih? ... memang kita bersyukur.
Ameen. Alhamdulilah,syukur semakin sihat dan terasa disayangiNya dengan ujian yang Maha Pemurah dan Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk kita.

Ya,sudah tentu sekali ingat pakaian serba putih yang dipakai setiap Sabtu dan saya pula menunggang basikal merah untuk ke sekolah. Kenangan indah!
Mawar Safei said…
Shima,
alhamdulillahi rabbil alamin.