Semester ini hampir berakhir apabila kuliah empat belas minggu dilengkapkan. saya sedang merapikan kertas-kertas tugasan mahasiswa yang mula menguasai meja kerja. segalanya perlu disusun sebelum minggu ujian bermula januari nanti. untuk sekian kali saya mengingatkan mahasiswa betapa kemahiran kebahasaan antara yang amat diperhitungkan dalam kerja penilaian. saya membawa tamsilan bagaimana seorang chef yang baru saya kenali dan seorang pegawai pemasaran yang menguruskan pesanan buku-buku penyelidikan, begitu memastikan rangkap kata serta saringan aksara dalam emel atau surat. dan mereka adalah anak-anak muda yang bukan diasuh dalam bidang bahasa. ta'ajubnya saya! betapa selalu menjadi impian bahawa anak-anak didik saya menghormati bahasa bangsanya dan mempertahankannya sepenuh jiwa.

Comments

Unknown said…
aduh, hati saya menjerit tidak senang. harapan saya hasilnya tidak mengecewakan.
Mawar said…
Wan,
harapan saya juga.