tangan yang menadah
Ya Allah, berapakah dalamnya cinta kita terhadap dunia? tamsilan yang mudah, pada suatu hari saya berkesempatan memasuki sebuah kawasan perumahan tertutup lagi peribadi. lenguhnya leher saya menoleh kiri, kanan, hadapan dan belakang deretan rumah-rumah gadang yang ada kala kelihatan bukan selayaknya sebuah rumah tetapi seperti bangunan sekolah atau dewan raya. ya Allah. ya Allah. ya Allah. sedang baru semalam saya berbincang dengan seorang teman penyelidikan, betapa banyak lagi penjuru di dunia ini yang memerlukan kemudahan teduhan daripada hujan, panas atau ribut taufan. senarai yang panjang memerlukan bangunan sekolah usai perang. sekian banyak yang menadah tangan untuk pendidikan dan tuntutan asas. di penghujung jalan keluar di kawasan perumahan mewah itu saya ternyata tidak lagi mampu menelengkan kepala. saya tunduk dan sangat malu, melihat tangan sendiri. kecilnya saya hingga tidak mungkin saya dapat berbuat apa-apa untuk menolak cinta dunia yang sangat-sangat penuh tipu daya.  saya teringat cerita Rasulullah tentang wahn, cintakan dunia dan takut mati... ya Allah ampuni kami.

Comments