Biasanya sebelum semester baru, saya akan membersihkan bilik kerja. banyak fail lama yang minta dibuka semula, memilih apa yang tidak perlu disimpan. namun sebaliknya saya jumpa nian banyak yang perlu terus diabadikan. antaranya saya menjumpai cetakan emel lama 1999 tentang 10 petua to get unstuck bila menulis: think of writing as a traffic light; go for a walk; talk about your idea; write something...anything; remember how good it feels to get it done; put it on the calendar; tell yourself it is only for 10 minutes; reward yourself; admit it AND just tough it out.




Comments

hasni hanna said…
10 petua yang berguna kepada saya yang masih berjinak-jinak berkarya. Terima kasih Dr, sudi berbagi di sini. :)
Salle Sulieman said…
assalamualaikum..

bagusnya dr berikan tips semua ini..sedikit sebanyak membantu...
Mawar said…
Hasni dan Salle

terima kasih. maaf saya satukan sahaja komen ini sebab sama maksudnya. saya senang mendengar jika ia ada manfaatnya. jika begitu, insya Allah saya suka untuk berbahagi yang lain juga...
NorziatiMR said…
Moga-moga lampu isyaratnya hijau hingga ke destinasi
Mawar said…
Norziati,
terima kasih.
menurut catatan lama itu, mula menulis dengan lampu hijau. tulis apa sahaja; yang penting menulis. kemudian bila lampu jingga, perlahankan penulisan dengan menyemak alir cerita. berhenti saat lampu merah. semak sisi teknikal dan inilah saat untuk kerja menyunting.