Pagi ini hujan lagi. hujan pagi! Di bahu jalan saya lihat anak kecil dengan baju hujan dipimpin ibu dan ayah. oh, saya teringat baju hujan yang berwarna sama waktu ke sekolah!




Comments

syed saiful said…
Salam Dr..
Saya teringkat kata-kata dr. semasa di kelas dahulu. Melambangkan perasaan saya dengan situasi di pesekitaran. tekanan dilalui umpama petir yang menyambar dan disulami dengan hujan. Bilakah Mentari akan kembali menyinar?
Mawar said…
Salam Syed
petir, hujan, matahari dan bulan yang bersinar atau gerhana adalah wajah hidup kita. walau apa beban yang menimpa atau gelombang yang datang, pasti ada "kekuatan" yang menjadi benteng...insya Allah.
dan kanda, tentu kita menunggu pelangi seusai hujan itu. semalam ketika memandu pulang, dinda berselisih dengan pelangi petang - hampir senja.
CikLieYzaOnline said…
Dr, diri saya diselubungi kesedihan..
hancur hati ini tatkala melihat adik yg disayangi pergi buat selama-lamanya...tiada daya utk kumelawan segala-galanya...
Mawar said…
Ren
masya Allah, alangkah indahnya saat melihat lapis-lapis pelangi, seakan ingin kita pegang...
Mawar said…
Lieyza
salam takziah yang paling dalam dari saya. tabahkan diri dengan percaya bahawa itu adalah jalan kembali yang paling baik dan bahagia buat dia bertemu Sang Pencipta.
SETETES EMBUN said…
Salam, sahabat. Jika hujan mengingatkan sahabatku tentang baju itu, namun bagi diriku hujan mengingat hangatnya pelukan bunda. Karena dimasa kecil, diriku paling takut dengan hujan, selama hujan mengguyur bumi bundaku dengan tabah membalutku dengan dekapan hangatnya. Kini lain cerita, ternyata hujan itu indah, tapi sayang keindahan hujan telah diserahkan bundaku untuk memuluk diriku sendiri, ingin berkata pada bunda, tapi jawabannya pasti seperti ini "dirumu tak kecil lagi"
Mawar said…
Sil,
pasti sahaja hujan sering memberi kita makna yang bukan sedikit. saya juga tidak terpisah drp mengingat bunda saat hujan menimpa (lihat entri September 01, 2008). ah Sil! bunda itu di mana-mana...dan bunda sentiasa akan mendakapmu dalam doa tulusnya.
....sesuatu.... said…
melihat hujan turun seolah hujan itu meluruhkan segala kesedihan dihati namun anehnya bila ia berhenti kesedihan dihati menjelma lagi...
Mawar said…
Sesuatu
ayuh, ikut Rendra mengejar pelangi yang selalu memujuk kita seusai hujan turun. dan lihat, matahari yang riang keluar semula!
zaharah said…
Pelangi selepas hujan hanya muncul jika mentari bersinar dari timur atau barat.