Hari ini cerpen saya, "Narasi Cinta di Pulau Seribu Kubah" dalam Mingguan Malaysia. Kisah cinta di Lombok. Terima kasih kepada Editor Sdr Ku Seman yang mempertimbang cerita pulau aneh itu disiarkan. foto ini saya rakam dari titik tinggi di Senggigi, Lombok.

Comments

bekas pelajar thn 2006 said…
rindu saya untuk membaca karya Dr Mawar akhirnya terubat juga.cerpen yang menarik skali.
Mawar said…
Pelajarku...
terima kasih. kalau berkesempatan boleh baca juga cerpen saya di Dewan Sastera Nov 2008 lalu - "Sedang Malaikat Berdoa". Masih membaca majalah itu?
saadah said…
Dr. Mawar
Saya dah baca cerpen tu. Sedap tapi tak boleh dimakan! Kisahnya agak mengasyik dan menyeronokkan n boleh jadi teladan kepada bapak2 yg sedang belajar di sini...gitu. Maka bersedialah duhai sang perawan menanti pinangan si teruna Lombok. Sedang Malaikat Berdoa tu pula macam tajuk lagu indon...sedang ingin bercinta.
Mawar said…
Mbak Saadah,
terima masih sempat baca cerpen cinta lombok. hahaha, iya sih! tentang judul "Sedang Malaikat Berdoa", saya cuma lakukan inversi dong, tidak hanya bunyinya nanti konvensional - malaikat sedang berdoa. atau lebih gengsi: berdoa malaikat sedang? aduh, nggak mau begitu sih!
iLHam UyaiSHa said…
Dr Mawar,
maaf sekali saya tidak dapat hadir ke DBP pada hari sabtu lepas. cerpen 'Narasi Cinta Di Pulau Seribu Kubah' memang asyik. kisah cinta dua negeri yang membuat saya menerawang jauh balik ke tanah air kemudian pulang semula ke tanah bunga raya ini..
Mawar said…
Uyaisha,
terima kasih. tapi ia bukan cinta biasa, kan?
iLHam UyaiSHa said…
Dr Mawar,
bukan cinta biasa? jadi apakah definisi cinta biasa? cinta itu unik, tiada yang biasa...(anyway, why are we talking about love?):D
Mawar said…
Uyaisha,
kita mula bercakap tentang cinta, kerana cerpen NCdPSK itu. oh, sekarang banyak sekali "cinta biasa" - cinta yang tiada makna, tiada matlamat, cinta sia-sia, banyak yang kita jumpa di bahu jalan...
iLHam UyaiSHa said…
Dr Mawar,
oh.. jika itu definisi cinta biasa, teringat pula kata-kata hamka dalam "Merantau ke Deli";
"berilah adinda sehelai selimut penutup badan, berilah sepertegak kain penutup tubuh, beroleh nasi setempurung pagi dan setempurung petang, cukuplah sudah bagiku." (hamka, 2004:79)
sesungguhnya, itu bukan cinta biasa..
Mawar said…
Oh Uyaisha,
apalagi yang mahu dikata, apabila mengenal cinta Dia kepada kita. teringat kata pengantar yang saya tulis dalam buku comel, Yang Bernama Cinta selenggaraan allahyarham Bung Karim Abdullah...
syed_saiful said…
Salam Dr,
Saya juga sempat memtelaah cerpen tersebut, saya rasakan cerita tersebut agak unik. Satu makna disebalik makna yang lain. Walaupun satu rumpun yang sama, namun prajudis tidak mengenal status kedudukan.

Buat Ilham, bukan semua manusia menolak perbezaan benua, hanya yang memahi akan menerimanya....
Mawar said…
Syed,
terima kasih.
pembetulan, tiada yang "agak unik". it's absolute. "unik".
imannuha said…
Dr.Mawar,
Bila baca komen di sini,saya terus mencari cerpen tersebut.Tahniah memang cerpen yang menyentuh perasaan.Penuh dengan sejuta pengajaran...
ct_saggie said…
slm..dr.mawar...saya juga bekas pelajar Dr.mawar ...tp msh lagi di ukm..hihi...but i like penggunan bahasa yang Dr. Mawar gunakan setiap kali meghasilkan sebuah cerpen....kreatif dan sgt puas utk membacanya..dan menyebabkan kita mencari apa mksd tersirat dan mampu tinggalkan kesan...betul kan...
Mawar said…
Cikgu Iman,
terima kasih kerana mencari dan membaca cerpen saya.
Mawar said…
Sdr Ct,
terima kasih. terima kasih juga kepada guru-guru yang banyak mengasuh saya berbahasa dengan baik dalam penulisan, antaranya SN Prof Muhammad Haji Salleh dan Prof Siti Zainon Ismail serta guru melalui pembacaan - SN A Samad Said dan Anwar Ridhwan...
Salam singgah, mohon kongsi makluman berkenaan dengan Sayembara Novel Sains Fiksyen UTM di laman saya: www.celikhuruf.blogspot.com

terima kasih
Silir Senja said…
Sejuknya hati mengingatkan cinta...
Berbunganya hati mengingatkan cinta..
:)

Aku pernah hilang cinta, tapi pedih saat hilang 'cinta sementara' itu lain rasanya, karena akhirnya aku sedar mahal dan indahnya cinta DIA. Tapi pedihnya hati melihat saudaraku di sana hilang cintanya..begitu sakit hingga tiada yang bisa terucap...
:(

Semoga ada cinta buat mereka di sana..
Mawar,
Pak Lang dah baca cerpen NCdPSK itu. Menarik. Pemuda Lombok yang tidak lagi percaya kepada tradisi membawa lari gadis untuk dikahwini.Waduh, dengan penggunaan gaya bahasa yang indah sekali.
Mawar said…
salam Sdr Rozlan,
terima kasih. saya cuba ke laman berkenaan, tapi tak berjaya.
Mawar said…
Pak Lang
saya banyak belajar menulis dengan bahasa yang bagus dari puisi termasuk karangan Hj Shapiai Ramly... terima kasih.

...
Siapakah yang lebih arif mentafsir
teks yang berbeza
kemenangan dalam kebenaran.
hasni Jamali said…
salam rindu dari InsahJohana. ( tak mentel)

nampaknya ramai dah komen cerpen dr. saya tak mahu komen, tapi saya mahu minta sesuatu dari dr.mawar. (gentar)

boleh kongsi dengan saya cara buat sos nenas?saya andaikan dr.mawar pasti punya resepi itu. (lega...)

terima kasih.
Mawar said…
Hasni,
maaf ya, saya tak menyimpan resepi yg diminta sebab bukan penggemar nenas dan tidak makan nenas...:-( cuba cari di net.
purplemelastoma said…
Dear Dr. Mawar,

The Malay language is rich in words concerning feeling, especially when it come to feeling that arise between the two sexs. The word "love", for instant, can easily be futher categorised into the three feelings of 'cinta', 'kasih' and 'sayang'.

Kasih often contains sexual implications. This is especially true when the association two between individuals of diffrent sexes. On the other hand, sayang is neutral and pure. It is a feeling of wishing, doing and giving good things for someone without even thinking of any benefit in return. Cinta contains both the elements of kasih and sayang, plus the desire of possession.

Talking about 'cinta yang unik", I think if an episode of cinta between a man and a women is characterised by the three elements, it should be considered normal not unique, may be just special or "istimewa".... cinta yang istimewa.

If a couple can last a lifetime without the feeling of sayang, may be it can be considered as unique.
Lumut Pagi said…
salam Dr..

Narasi Cinta di Pulau seribu Kubah membuatkan air mata saya terus-terusan mengalir.Indahnya cinta disulam iman di dada. Manisnya cinta jika ikhlas yang diberi keutamaan. Saya kenal pasrah di Narasi Cinta di Pulau seribu Kubah. Tahniah Dr.

Silir Senja.
Mawar said…
Salam Purplemelastoma,
thank u for the remark. interesting. here's pantun to show in a way what love is...

kalau ya selasih dani
cendawan di atas pintu
kalau ya kasihkan kami
guntingkan awan sehelai baju.

marvellous!
sabriah said…
Baby: Mummy dah baca Narasi Cinta di Pulau Seribu Kubah(MM),alhamdulilah Mummy terpana dan terasyik -cerpen yg manis.Tahniah!
Mawar said…
Mummy,
terima kasih kerana membaca cerpen NCdPSK. terima kasih kerana terus mendukung Baby!
ismad said…
Dr. Mawar,

Pantun penuh harapan melalui sebuah kasih. Tetapi tentang cinta... mampukan Narasi Cinta membentuk sebuah masyarakat madani di Pulau Seribu Kubah? Ataukah ia hanya mampu mengimpikan sebuah kota utopia dalam masyarakat orang-orang Barat?

Kalau mampu ..... bagaimana?
Mawar said…
Prof Ismad,
terima kasih atas perhatian.
semangat untuk bangun dan ghairah untuk hidup itu yang memberi kita nafas. Allah mendengar dan membantu, saya yakin. dan saya lebih mahu mengerti jika ia tidak tertunaikan di sini, sebaliknya Allah melihat apa yang kita cuba lakukan di sana kelak...wallahu'alam.
sf said…
Sf - menunggu novel kak mawar ni. : )
Mawar said…
Sf,
jangan buat saya gabrah!
Anonymous said…
salam, jadi ingin sangat menikmati pulau seribu "masjid" jadinya. Nice-nya. Sedap, sip
Anonymous said…
salam manis DR. Mawar. sip, narasi cinta di pulau seribu masjid "kubah". Jadi ingin memetik aroma aura pulau itu. Mudah-mudahan sampai juga di pojok pantai nan indah itu.
Ayu said…
Salam Dr. Mawar...betapa saya sentiasa menanti entry baru daripada blog dr. Bahasanya yang puitis memang mengasyikkan. Saya jadi kagum apabila membacanya. Cerpen yang dr tulis sememangnya amat puitis sekali bahasanya dengan langgam yang bermakna. Saya amat meminati cerpen ini dan membacanya berkali-kali malah telah saya gunting daripada akhbar dan akan saya berikan pula kepada anak-anak didik saya di sekolah untuk sama-sama berkongsi cerpen yang bagus yang ditulis oleh seorang penulis yang hebat. Tahniah dr...betapa saya menanti cerpen lain pula untuk dibaca.
Mawar said…
Salam manis Anonymous,
terima kasih. ya, pantai misteri ini ternyata begitu aman dan bisa menyembuhkan hati yang sedang lara merana!
Mawar said…
Cikgu Ayu yang ayu,
terima kasih kerana terkesan dengan cerpen itu. saya cintakan bahasa saya - bahasa Melayu dan akan terus memelihara ia sebaiknya. amin.
MATAHARI diliput awan said…
Akhirnya dikau nikmati jua Pantai Sengingi yang cantik itu. Beberapa minggu kemudian hamba berjemur berdiam diri di sebuah pulau kecil jauh di utaranya..di Pulau Ular...di gugusan Kepulauan Buton. Laut biru...pasir putih terhampar. Aku lena dalam kebesaran Tuhan sambil memegang tali kail. Tapi baru aku sadari bahwa kailku panjang sejengkal, menegapakah laut dalam hendak kuduga...