Posts

Image
  Saya membacanya lama dulu sewaktu musim mahasiswa. Tahun-tahun lalu saya sampai juga di bahunya. Ternyata cepat sekali datang dan pergi.  Dari gunung membawa puput, sepotong bambu tumbuh di paya-paya...Pada perahu tiba-tiba muncul sore, dari balik tanjung di teluk danau.  Tiba-tiba saya jadi rindu seperti Sitor Situmorang dalam Danau Toba. Rindu pada malam berbulan, bunyi seruling gembala, tebing hijau, batu lahar, bau musim panen, palu tukang perahu malah lonceng gereja. Rindu pada yang tak sempat....
Image
  Semuanya kembali seperti dahulu, seperti sediakala. Sepi. Selesai minggu ujian, kampus lapang dan saya meneruskan kerja penilaian mahasiswa. Besok dan lusa dan tulat, di rumah akan meriah dengan bunyi mercun pula. Begitulah. Semuanya kembali seperti dahulu, seperti sebelum sebelumnya...
Image
  Dari jendela ruang kerja,  saya mendengar gelak ketawa yang sepertinya hari ini merupakan hari yang paling penuh dengan jenaka. Saya teringat seseorang yang saya hormati, sering menutup bunyi gelaknya. Ya, jarang sekali saya dapat mendengar atau hampir tidak pernah. Riuh itu kadangkala menjadi tala yang menakutkan. Atau barangkali ia menyerupai hilai jembalang. Apalagi menjelang Sya'aban yang mula datang untuk mengingatkan banyak dan tidak akan pernah ada canda, sebarang permainan di sepanjangnya. Saya mohon  dipedulikan dan dengannya saya menjadi yakin. 
Image
Ini kisah dari taman kecilku. Lama yang sudah berlalu dan hilang. Benar SDD, yang  fana adalah waktu.  
Image
Tahniah Prof. Dr. Abdul Halim Ali.   
Image
 Lili cantik saya sedang mekar manja di penjuru taman dapur. Terima kasih Maiza menghadiahkan hanya yang terindah. 
Image
  Di samping bunga, saya senang sekali menerima hadiah buah buahan. Apalagi mendapat kedua-duanya. Dalam mendung dan hujan petang, ia sangat mengubat. Terima kasih kepada anak-anak yang dikasihi.
Image
Al fatihah buat almarhum Bapak Profesor Abdul Hadi WM. Perjalanan pulang yang penuh pengampunan pada dini Jumaat Januari 19, 2024. Terakhir bertemu almarhum di Universitas Muhammadiyah, Malang. Nanti undang saya ke Malaysia, ke UKM, Bu Mawar. Dan ternyata saya belum sempat penuhi sampai saat ini....
Image
  Apa khabar? Rupa-rupanya ia adalah mantera yang luar biasa. Ia bukan hanya berbasa basi. Ia ternyata merawat. Ia sangat ampuh dalam hal menyembuh...
Image
Menerima mawar akan selalu membawa kehangatan dan wanginya . Terima kasih H.  Selamat maju jaya!
Image
  Sahabat lama, hampir 3 dekad. Dr Fadlillah dari UNAND. Selamat datang ke UKM!
Image
Ada pembaca yang bertanya, apakah Shan mati? Saya menjawab tidak. Jawapan saya begini: Pernahkah Sdr  berdepan saat Sdr memerlukan seseorang pada detik yang sangat runcing, dan dia tiada. Ternyata itu sangat mengecewakan dan kita hampir putus harap. Begitu Shan hilang dan tidak menyahut ketika Saya terkepung dalam gelap gelombang kedua. Saya sangat senang dengan foto cerpen Dari dalam Bundaran , maka saya mengulang tayang. 
Image
Terima kasih sekali lagi, Sdr Hafizah Iszahanid.  Saya baru menerima versi atas talian dan saya masih belum memegang versi cetaknya.  Selamat membaca Dari dalam Bundaran.   
Image
 Terima kasih Fad...
Image
Buku-buku saya di pejabat semua baru dirapikan dalam kotak, termasuk buku ini, Sayang Ustazah Sayang karya Salmi Manja. Saya pernah diminta menyediakan kata pengantarnya (harap saya tidak silap buku). Semalam kabar duka tersampai, Salmi Manja (Saleha Abdul Rashid) berpulang pada usia 86 tahun. Saya membaca cerpen Salmi Manja semasa zaman mahasiswa. Mudah mudahan jalan pulangnya dengan seluruh pengampunan; sementara Bapak, Helmy sekeluarga diberikan kesabaran. Takziah yang dalam dan  al Fatihah. 
Image
Sequel lagi. Terima kasih Chenchen. Terima masih Hafizah Iszahanid atas penerimaan baik cerpen ini. Selamat membaca  Dari dalam Bundaran,  Berita Harian Ahad, 24 Disember 2023. Saya senang sekali dengan foto iringan. Tahniah kepada pelukisnya. 
Image
Bunga selasih lengkuas kantan, terima kasih seluas lautan.  Terima kasih Kak Ani dan Prof Muhammad atas titipan sejambak bunga kantan yang menghias meja makan kami.
Image
  Alhamdulillah syukur. Syabas PM Dr Tengku Intan Marlina dan PM Dr Kamariah.
Image
Saya harap saya bercakap yang benar tentang perihal ketundukan kepada bahasa negara saya.  Terima kasih Sdr Mir Azri Shaharudin, Kosmo, atas ruang yang diberikan.
Image
 Selamat datang kepada Unggun Creative. Terima kasih pada kesempatan yang jarang datang. Mudah mudahan ada manfaat untuk kerja penulisan kita selepas ini.
Image
Terima kasih Prof Abdul Halim Ali dari Universiti Pendidikan Sultan Idris, datang ke Kluster Warisan Melayu, UKM Bangi  untuk berbahagi pengalaman penyelidikan. Budi baik yang dijunjung setiap satunya. 
Image
 Tuan Suraidi Sipan, Presiden ASAS '50. Jauh menyeberang dari Pulau Temasek.  Selamat datang ke Kampus Perbukitan Bangi. 
Image
 Saat rasa dilindungi dan dituntun arah langkah. Saat getar dia berdiri mengimami. 
Image
  Ikhlas. Benar, hampir tidak dapat disukat rasa ini. Sukar sekali. Saya pernah mendengar begini, seperti surah al Ikhlas yang tidak ada sekalipun sebutannya tentang ikhlas . Barangkali begitulah keikhlasan itu tidak perlukan sebutan, apa lagi diulang-ulang. Biar sahaja ia terbang bersama angin. Barangkali nyamannya sama seperti yang dihantar petang ini. Ia terasa tenteram seperti mahu menjadi bujukan.   
Image
 Perbincangan dan tulisan semasa musim ACWP lalu. Terima kasih, Sofia! Penghargaan buat Sdr Fad, Editor Dewan Sastera yang punya rasa seni. Terima kasih menyiarkan rencana ini.
Image
Jumpa nanti! Terima kasih atas undangan Mahakarya.  
Image
Cerpen yang istimewa buat dia yang teristimewa... Dewan Siswa Disember 2023. Terima kasih Editor yang saya sayangi, Sdr Irni atas siaran ini.   
Image
Jambangan ini di meja makan rumah. Seingat saya sudah melangkaui dua minggu dan ia masih kelihatan segar. Petuanya adalah saya letakkan satu camca besar gula. Ternyata bunga juga memerlukan gula untuk dilihat manis.
Image
  Antara persidangan yang dekat di hati saya. Tahniah Bonda Siti.
Image
Bilang dia, ada waktu-waktunya kita sedia untuk seseorang walau kita tidak tahu perlu apa kita ada. Terima kasih kerana selalu ada....  
Image
Entah jumpa lagi, entah bila, entah tidak. Saya meneruskan perjalanan dan tidak berhasrat untuk berpaling. Kadangkala saya percaya juga kerasnya hati dan selalu juga saya jadi tidak peduli.  
Image
Lorek dan rona yang saya temukan. Menyampai aneka hawa kejujuran.  
Image
 Terima kasih NIE ,  sehingga berjumpa lagi. 
Image
 Jurus mana yang dipilih?
Image
 Permainan, senda gurau, perhiasan, kebanggaan, perlumbaan. Kesenangan yang semu (57: 20)
Image
Tidak ada kebengkokan (18: 1)  
Image
Dia mendapati kau bingung lalu diberikan petunjuk (93: 7)  
Image
Terima kasih Sdr Herman, Sdr Sharifah, Kelab Ilham Pustaka dan Perpustakaan Woodlands! Senang sekali bertemu sahabat penulis Singapura, seperti selalu....  
Image
 Prof Hywel Coleman dan Universitas Negeri Jakarta, terima kasih atas penghormatan ini. Senang sekali!
Image
  Pesannya: berhati hati dan beringat.
Image
  Terima kasih kepada Sdr Hanim Mohd. Salleh dan Berita Minggu Singapura atas penyiaran cerpen Narasi Lelaki Pantai Tenggara . Terima kasih kepada pihak ACWP, majikan saya untuk tiga bulan ini yang banyak menyua ruang yang jarang datang! Terima kasih.
Image
Alhamdulillah syukur. Sesi berbahgi yang sangat membahagiakan. Terima kasih Sdr Zubaidah, Sdr Shahril dan NLB yang mengundang. Kami bercakap bukan hanya soal hijau, juga perihal tangan manusia sendiri yang merosakkan. Sedang Hud: 61 mahukan manusia memakmurkannya. Apa lagi yang harus diperbuat, dan pernyataan itu menikam mata Anakin, sahabat termuda yang turut hadir menyertai.   
Image
 Jauh sekali dia  terbang, membelah banjaran dan angin rentang dan akhirnya datang menghinggap di kelopak kemuningku, di sini.
Image
  Masih misteri. Dari lantai ke dinding dan remang. Saya masih bingung dengan keluk dan beluk. Sekian tahun? Benar, pada setiap dan sekian kesempatan.
Image
  Saya menyelinap masuk. Ia seperti gua. Ia seperti ruang gelombang di sebuah salur rahsia.
Image
Tulisan kedua saya untuk ACWP . Terima kasih Sdr Hafizah Iszahanid atas siaran ini.   
Image
  Tulisan pertama saya untuk program ACWP. Tahniah Isa Kamari. Tahniah Persuratan Melayu Singapura.
Image
 Sebenarnya ia bukanlah bengkel. Ia adalah acara berkenalan dan bertukar pandangan tentang genre yang kita cinta - cerpen Melayu. Terima kasih ACWP!