Meow Meow

Penutup 2022 dengan beberapa kisah duka. Kurang lebih tanggal yang sama, Meow Meow dan Pepper-Teja yang uzur meninggalkan kami. Saya segera teringat kisah pemergian Jebat, bagaimana Raisa mohon dibawakan kelopak mawar untuk mewangikan lapangan istirahat abadi Jebat di penjuru taman rumah mereka. Antara sela kesedihan Raisa dan Nila, Matiin membisikkan kisah mimpi kapalnya yang seperti di lautan Nabi Yunus dan Nabi Nuh. Saya menyelak kembali kisah mereka di bab hujung Narasi Gua dan Raqim. Saya turut sama berduka...


Pepper-Teja


Comments

Anonymous said…
Saya juga pernah mengalami duka yang serupa dengan detik kehilangan, meskipun seekor kucing.. makhluk kesayangan Rasulullah.
Unknown said…
Terimakasih Dr.Mawar mengabadikan my beloved Meow Meow my furry handsome boy in your lovely blog together with Pepper-Teja.The heart broken is real 💔 and Meow will always be here, deep in my heart forever. 🤍😔
Mawar said…
Sdr Anonymous
Kesedihan yang dalam!
Mawar said…
Mel
Pemergian dan perpisahan yang sukar difahami.
Anonymous said…
Kucing saya hilang kira-kira tiga tahun lepas. Hilang dan tidak kembali hingga kini. Tidak saya ketahui masih hidup atau tidak. Rindu tidak berpenghujung buat seekor 'Comot'.
Mawar said…
Sdr Anonymous
Bobsie, kucing pertama saya pernah menghilangkan diri. Mak bilang itu tanda dia pergi untuk selamanya. Comot tak mahu Sdr sedih melihat dia hilang di depan mata; walau rindu menantinya pulang akan ada sampai bila bila... sabar dan rindu itu satu nikmat juga.
Nick Jamiema said…
Dia menjemput yg terakhir, Sweety Notti pd 10.7.2021, berumur 10 tahun. Dia mempunyai 9 beradik. Sedih bukan kepalang, dan saya berazam takkan membela mana2 kucing, tetapi Allah takdirkan seekor ibu membawa 5 anaknya , letak depan pintu rumah.
Mawar said…
Sdr Nick
Cerita sedih dan lara yang panjang. Terima kasih mencatat sama di sini.