Saya bukan anti-jamuan hari raya idul fitr. Saya tidak bersetuju, jamuan diadakan semasa jam bekerja; apatah lagi persediaannya mengambil masa. Apa lagi dipenuhi dengan nyanyian bermaaf maafan. Apa lagi ada pertandingan gerai tercantik dan makanan paling enak. Apa lagi kalau setiap blok, tingkat dan jabatan mengadakan jamuan masing-masing. Bukankah memadai hanya satu jamuan (tanda mengenang fitrah) diadakan setiap institusi.  Apa lagi nantinya saya melihat longgokan sisa makanan yang sangat menyedihkan. Paling tidak namakan saja ia majlis riang ria! Apa lagi, kalau tidak saya ini dinamakan anti-jamuan hari raya idul fitr. 

Comments

Anonymous said…
Kita berkongsi getar rasa yang serupa tentang majlis hari raya yang belum berhenti walaupun sudah di penghujung Syawal.
Liza said…
Saya juga berfikiran begitu. Bahagian saya baru sahaja usai mengadakan jamuan semalam. Sempat juga saya meluahkan perasaan, cukuplah satu jamuan induk. Bukan sahaja masa dapat dijimatkan malah kos juga. Oh! Itu tidak termasuk lagi dengan mempamerkan busana dan perhiasan dikalangan para dewata. P
Mawar said…
Sdr Anonymous
Kesedihan yang dalam.
Mawar said…
Sdr Liza
Sangat menjengkelkan.