Ini sambungan kisah. Pelajar saya yang mendapat C juga menghubungi (saya sudah menjangka) dan bertanya dan bertanya mengapa grednya sedemikian buruk. Mendapatkan jawapan yang selayaknya untuk soalan itu, mengheret saya ke ruang pertelingkahan ini. Untuk sekian waktu, saya mencongak masa  dan bagaimana ia diuruskan. Saya sendiri masih dungu dengan kebodohan sendiri. Misalnya dalam bersahabat, saya masih tidak tahu batas waktu yang saya punya. Hujung minggu semua orang mahu masanya bersama keluarga. Apabila jam rasmi bekerja, lebih lebih lagi kita tidak ada minit untuk sahabat.  Saya memang tidak pandai menghitung saat atau jam yang ada antara kami. Ya, begitu menjawab soalan pelajar C, saya anjurkan, carilah masa untuk ruang perbincangan dengan pensyarah. Memang itu seharusnya berlaku di kampus. Pertukaran pandangan dan fikiran sebagai kaedah pdp. Saya menambah baris wa kepada mahasiwa itu, ingatan kepada guru bukannya bermusim menjelang peperiksaan. Usah letak syarat masa. Saya yakin dalam persahabatan juga begitu. Benar, tidak ada syarat, tidak ada musim.

Comments

Liza said…
Lillahi Ta'ala ... لله تعالى
Sdr selalu mengingatkan saya dengan lafaz ini Lillahi Ta'ala ... لله تعالى.
Seharusnya begitu, tanpa syarat, keterikatan dan bermusim.
Anonymous said…
Saya juga percaya dalam bersahabat yang tulus tidak ada bermusim. Meskipun tidak berhubung seperti yang lazim, rasa persahabatan yang mendalam itu tetap ada. Tidak perlu diuji lagi dan jangan ada rajuk.
Mawar said…
Sdr Liza
Insya-Allah.
Mawar said…
Sdr Anonymous
Masih misteri.