Saya bersyukur apabila berkesempatan menziarahi sahabat yang uzur. Bersyukur kerana Allah akan membentangkan jalan taat selepas keluar dari lawang rumah sakit. Saya akan mula mengenang,  betapa sukarnya untuk yang sakit meneruskan solah atau tadabbur al-Qur'an, apalagi mahu berpuasa atau ibadah khusus lain yang melibatkan pergerakan seperti lazimnya. Allah ya Allah. Dengan pelbagai wayar berselirat di seluruh badan, kesakitan demi kesakitan yang nyeri, perasaan sendiri yang entah bagaimana bergelayaran, dapatkah kekhusyukan hadir; sedangkan dalam sihat, saya selalu lalai. Pada kesempatan ini ingatan saya menuju guru Persatuan Bahasa Melayu kami, Cikgu Kamsani Selamat di IJN. Mudah mudahan budi mengasuh kami selama ini, memberikan kelapangan dalam urusan kesihatan dan ibadah Cikgu. Allah merahmati Cikgu yang budiman. 

Comments

Anonymous said…
Kesakitan adalah rahmat dan anugerah Allah yang bakal mengangkat darjat dan mertabat. Semoga cikgu Sdr terus memperoleh rahmat kasih sayang Allah yang tiada tolok banding nilainya.
Mawar said…
Sdr Anonymous
Insya-Allah. Aamiin Allahumma aamiin. Terima kasih perhatiannya.
Liza said…
Sesungguhnya saya merasa malu,apabila diuji dengan kesakitan baru bersungguh-sungguh melakukan ibadah dengan khusyuk. Semoga Allah memaafkan saya di atas kealpaan tersebut. Mudah-mudahan Allah meringankan kesakitan guru Dr dan diberikan kesembuhan. Amin.
Mawar said…
Sdr Liza
Begitu "sakit" diterima sebagai hadiah, jika kita sabar. Aammin Allahumma aamiin atas doanya. Terima kasih.