Sering saya merasakan berjarak itu jauh lebih baik. Dalam berjarak itu akan terhimpun corak rindu yang paling cantik.  Saya rasakan memasuki negeri sepi yang lengkap. Banyaknya nanti masa saya membaca al-Qur'an dan puisi sama ada di ruang berlepas,  saat bersandar ketika pesawat membelah awan atau di lobi hotel tempat saya menginap. Ternyata dalam berjarak, saya lebih dimengerti dan  disantuni. Saya seperti dapat rasakan kaki saya sangat berat mahu menolak troli bagasi menuju ruang ketibaan nanti dan lajur rutinitas kembali.

Comments

Anonymous said…
Ramai orang sebenarnya pada tahap kehidupan yang tertentu akan merasakan bahawa berjarak yang tidak panjang adalah episod yang penuh hikmahnya. Setelah bertahun-tahun dengan rutinitas tentunya berjarak yang merenggangkan daripada ruang dan aktivitas yang serupa memberi nafas dan pengertian yang baharu untuk mencorak jalur-jalur yang berwarna warni.
Mawar said…
Sdr Anonymous
Terima kasih atas pengertian. Berjarak juga sering menumbuhkan pengertian yang dalam.