Saya senang  berada di rusuk jendela kamar AM. Mudah sekali melihat apa yang dibentangkan di langit. Pernah bulan terhias di situ. Atau seperti waktu dini tadi, terletak bintang yang mengerdip dan membuat saya asyik sekali. Mahu menyertai tiap kali kerlipannya sehingga saya memberitahu mahasiswa dalam kuliah siang tadi, ia merupakan tanda mata, hadiah yang indah sekali buat saya. Malangnya mata mahasiswa saya kosong. Saya mahu saja berbahagi tiap rasa yang terucap di dasar sukma saat menatap si bintang sebutir itu. Saya berasa malu, sebenarnya, untuk berdiri lama merenung dia. Saya sebak dalam syukur, kerana hadirnya. Saya jadi terus menangis kerana siapalah saya yang mahu diberi-beri semua ini. Namun saya meragui adakah mahasiswa saya mengerti atau mereka selalu lupa baris apa yang merupakan nota kuliah yang harus disimpan atau membiarkan saja gurunya ini terus bercerita. Atau saya sedang melayan kedunguan sendiri tentang malu, sebak, syukur dan keharuan saya. Ya, masih tentang bintang yang satu itu. Bintang di langit dini. 

Comments

Anonymous said…
Gambaran yang Sdr lakarkan mengingatkan saya pada masa lalu yang jauh. Sewaktu dalam alam kanak-kanak sehingga remaja di kampung halaman, terutama pada malam yang purnama menerangi malam, saya biasanya tidur di pinggir jendela. Sebelum terlena saya menatap purnama dan bintang yang gemilang menerusi jendela yang terbuka. Sehingga menjelang Subuh, jendela masih terbuka dan sinaran purnama yang menerjah masuk sudah meminggir, sedang dingin pagi semakin mencengkam. Senang sekali dengan purnama yang penuh, kerana di situlah kelihatan kucing saya yang hilang tetapi dipujuk ibu kucing saya diambil Tuhan dan meletakkannya pada purnama. Kalau rindu, tataplah purnama yang bercahaya terang itu, pesannya.
Mawar said…
Sdr Anonymous
Cerpen saya "Bulan di Gifford Avenue" latarnya sangat persis! Subhanallah
Qurratul 'Ain said…
Dr tidak keseorangan. Saya berbahagi rasa yang sama dengan Dr Mawar saat Dr menceritakan tentang bintang dalam kuliah tempoh hari. Rumah kami tiada beranda, jadi hanya menemukan bintang yang benar-benar jelas jika keluar ke taman permainan. Lebar jendela pula terbatas untuk menjenguk lebih dekat. Dan setiap kali terhias di langit, meski sebutir, saya akan terhenti sebentar, semata menghayati momen singkat ini.
Mawar said…
QA
Sebutir bintang di padang langit malam. Indahnya.
Masshah said…
Kak Mawar

Yang pastinya kekaguman dan kehebatan ciptaan-Nya...Maha Suci Allah. Di sebaliknya ada sesuatu yang kita boleh rasai.
Mawar said…
Sdr Masshah
Benar sekali. Terima kasih.