Saya berdusta jika saya katakan saya tidak pernah sekali berbohong dalam hidup. Sering juga saya berdalih untuk mententeramkan jiwa  sendiri atau orang lain. Ada seorang sahabat yang menyatakan perkataan dan perkara yang paling tidak disukainya dalam seluruh hidup adalah bohong. Saya fikir dalam keadaan tertentu, saya harus berdalih kerana untuk menjaga hati. Saya harus melapisi alasan saya dengan tidak menjawab benar. Ketikanya,  diyakini jika saya mengambil pilihan sebagai orang jujur, ia akan menumbuhkan jarak dan ada yang akan berasa hati. Aneh sekali bunyi entri ini. Aneh memang. Saya seperti mahu berlari membawa diri ke wilayah sunyi yang hanya saya sendiri mendengar talun kelurusan,ya bunyi ketulusan. 

Comments

Anonymous said…
Dengan kebijaksanaan kita upaya memelihara kedamaian. Antara dua kepentingan sering meletakkan kita dalam keadaan meresahkan. Namun akhirnya harus memilih yang terbaik supaya tidak meninggalkan mudharat.
Mawar said…
Sdr Anonymous
Sering di tikungan.
Mawar said…
Saya menyambung apa yang saya tuliskan semalam. Sering juga saya merasakan orang lain terpaksa berdalih untuk mendamaikan hati saya; agar saya tidak berasa hati, agar saya tidak berasa berjarak. Ia lebih membawa saya ke jalan tikungan yang aneh.