Alhamdulillahi Rabbil alamin. Saya tiba di halaman terakhir al-Qur'an usai Isya' malam tadi. Diajukan sahabat akan doa khatam al-Qur'an dan baru kali ini saya benar-benar memasuki tiap aksara dan baris maknanya, walau sebelum ini pernah mendengarnya berkali-kali. Allah ya Allah, mudah mudah al-Qur'an kian memimpin, sebagai cahaya, petunjuk dan rahmah buat hati saya yang masih belum bersih bersih. Ini bukan hanya kisah khatam, tetapi saya menerima al-Qur'an sebagai yang selalu menemani tanpa sebarang syarat mahupun pembatasan. 

Comments

Anonymous said…
Hampir semua umat Islam membaca Al-Quran namun tidak semua yang menelaah, mendalami, memahami dan menghayati. Umat lebih cenderung untuk memperoleh fadhilatnya sahaja sedang manfaatnya jauh lebih hebat. Semoga semua kita menjadi pendorong yang mendidik diri dan orang lain untuk menyantuni Al-Quran dengan perspektif yang lebih menepati.
Mawar said…
Sdr Anonymous
Terima kasih. Atau saya juga harus selalu sedar akan salah satu daripada perihal adab dengan al-Qur'an. Keikhlasan