Kiriman si Kuning Cantik dari Tanah Selandia Baru

Malu yang sekiannya ialah pada peribahasa Melayu, tidak tahu malu. Seingat saya sejak kecil saya tahu makna ini. Saya perlu selalu tahu membawa diri. Saya mesti tahu malu. Saya mesti selalu tahu di mana saya duduk dan berdiri. Saya mesti tahu malu pada apa yang saya kenakan samada pakaian atau perkataan yang saya ucapkan atau tingkah yang saya bawakan. Ya Allah. Kemudiannya saya terfikir-fikir tidak tahu malukah saya terhadap Allah yang sudah sekian banyak memberikan kurnia. Tidak tahu malukah saya terus berbuat perkara sia-sia sedangkan masa itu harus saya jalani dengan segala sikap baik. Tidak tahu malukah saya dengan kesombongan, kebesaran, kebiadaban; sedang saya sangat tahu dan sedar akan asal kejadian diri. Ampuni saya ya Allah. 

Comments