Minggu ini sangat terasa meletusnya masa. Hari Isnin yang padat dengan kuliah dan mesyuarat. Ya, begitu juga Selasa, Rabu dan hari ini.  Berselang seli dengan kerja penyelidikan. Perbincangan dengan mahasiswa untuk projek minggu akhir semester ini. Ya, semester hampir berakhir sebelum minggu ujian. Semakin banyak masa bergerak dan sering pula rasa terhenyak, menangisi sia-sia yang seperti mentertawakan saya. Begitulah saya ditewaskan masa yang tiba-tiba menjadi sangat perkasa.




Awal pagi di meja kerja saya mendahulukan al Ma'arij: 8-10: Pada hari langit menjadi seperti luluhan perak. Dan gunung-gunung menjadi seperti bulu yang berterbangan. Dan tidak ada seorang teman akrab pun menanyakan temannya. Benar saya masih menerima pesanan lewat bulan penuh di hujung jendela. Kadangkala ia datang dalam rakaman foto yang meminta saya menterjemah makna. Sedang saya sering juga kelu menafsir, sehingga saya tidak tahu adakah tepat masanya untuk saya mengujar kata atau sebaliknya terus berdiam sahaja. 

Comments