Di surau kecil kami, setiap hari cuti hujung minggu, sabtu dan ahad, akan ada tazkirah subuh. biasanya berakhir jam tujuh. kami akan menunggu hingga selesai. pagi ini, ustaz yang saya senangi persembahan tazkirahnya bercakap soal iman. Allah, saya sangat rasa diasuh antara minggu pertama syawal ini. ingatnya dalam cermat, teratur dan kami yang mendengar seperti menelan nasihat dengan perasaan yang sangat aman. saya fikir itu antara hikmah solat subuh (apalagi berjemaah). ketika ketika begini saya sering membayangkan surau kecil yang kami bina daripada sumbangan banyak pihak, dilindungi sayap malaikat. Zahar pernah memberitahu, selagi kita berada di musala, malaikat akan terus mendoakan; dan antara doa mereka ialah semoga turunnya rahmat Allah buat kita. ya, selagi kita beriktikaf, selagi itu si makhluk nur itu akan terus berdoa. ya Allah! saya menangis! siapa lagi yang bersedia mendoakan saya berterus terusan begitu! maka sebaliknya, ustaz pernah menyarankan agar kita usah sesekali lupa untuk mendoakan malaikat juga...

Comments

ardisia said…
Dr Mawar,
saya ini masih banyak yang tidak tahu.boleh tak bagi contoh doa untuk malaikat?ada tak ustaz beritahu?selama ini saya tak pernah pun berdoa untuk malaikat,untuk makhluk lain adalah.seperti haiwan dan tumbuh-tumbuhan, kenderaan dll.
Nice blog :)
salam kenal sobat :)
di tunggu kunjungan balik.nya ya !terimakasih ...
Mawar said…
Ardisia
saya juga baru tahu! ada teman yang memberitahu antara doanya ada dalam tahlil. saya akan semak.
Mawar said…
Outbound di Malang
terima kasih.
saya sudah ke Malang! :-)