“Apabila tiba waktu solat aku menyempurnakan wudhu dan aku mendatangi tempat di mana di situ aku hendak mendirikan solat. lalu aku duduk pada tempat itu sehingga berkumpullah seluruh anggota tubuhku. kemudian aku berdiri menunaikan solat dan aku jadikan ka‘bah di antara dua keningku, titian ash-shirath di bawah tapak kakiku, syurga di sebelah kananku, neraka di sebelah kiriku, malaikat maut di belakangku, andainya  ini adalah solatku yang terakhir. kemudian aku berdiri di antara mengharap dan takut, aku bertakbir dengan penuh keyakinan, aku membaca sebaiknya, aku ruku‘ dengan merendahkan diri, aku sujud dengan khusyu‘, aku duduk atas punggung kiri dan aku bentangkan belakang tapak kaki kiri, aku tegakkan tapak kaki kanan atas ibu jari kaki dan aku ikutkan keikhlasan hati. kemudian aku tidak tahu sama ada solatku diterima atau tidak?” (hatim al asham)


Buku yang bagus ini saya dapati dari al haram, medinah. hajah norlaila, semoga sudah selesai pembacaannya. 

Comments